You are currently viewing Los prevoz, ocajni autobusi, po povratku odmah tuzba….

Los prevoz, ocajni autobusi, po povratku odmah tuzba….

Čekaš leto i letovanje, da kreneš, da zaboraviš na sve probleme. Željno isčekuješ da otputuješ daleko i da se ostvari sve ono što si planirao gotovo godinu dana. Spakovan, spreman i krećeš na polazak, stižeš i onda šok. Vidiš kako prva stvar nije onako kako si zamislio. Bus kojim treba da se putuje izgleda loše (krš). Osoblje te sačekuje, pakuju tvoj kofer unutar boksa i brineš da li će ga polomiti. Ulaziš unutra, a on kao iz filma “Ko to tamo peva” (ovo moram napisati jer je negativno poredjenje autobusa uvek sa tim autobusom). Leto – krenuli ste na put i vrućina velika, klima slabo radi, na jednoj strani autobusa radi na drugoj strani autobusa kaplje, pauze su rasporedjene ne nakakav čudan vremenski rok koji tebi ne odgovara. Vodič koji stalno nešto juri. Tebi kao putniku ovo ne odgovara i jedino šta ti preostaje jeste da ćeš tužiti agenciju jer ovo nije ono što si ti uplatio i ovo će se završiti na sudu. Kad na sve ovo dodamo našu prethodnu priču o lošem smeštaju onda zaista najgore letovanje je počelo.

NARAVNO NIJE SVE TAKO CRNO

Opet ću ovde napisati moje iskustvo i moje mišljenje o ovim situacijama vezano za prevoz putnika.

Postoje turističke agencije koje imaju svoje autobuse i imaju turističke agencije koje iznajmljuju autobuse od prevozničke kompanije. Agencije koje imaju svoje autobuse znaju sa kakvim autobusima raspolažu i kakav feed back je moguć od strane putnika. Agencije koje iznajmljuju autobuse od prevozničkih kompanije ne mogu znati baš sve detalje iz razloga što ne mogu imati uvid u poslovanje prevoznika.

Napisaću detaljnije i jedan i drugi primer. Agencije koje imaju svoje autobuse su agencije koje žele da pokriju što više detalja u turizmu i na tržištu drugačije nastupaju i imaju drugačiji rejting, očekivano. Ovakve agencije diktiraju i cenu jer zbog svojiih usluga mogu da obaraju cene jer su nezavisniji u odnosu na druge agencije koje nemaju tu stavku u svom poslovanju.
Agencije koje nemaju svoje autobuse su uslovljenje sa druge strane prevoznikom koji ima svoju cenu prevoza, cena se na kraju uklapa prema krajnjem korisniku da bude što pristupačnija. U oba slučaja se dešava ono što se već godinama provlači kao jedna od zamerki svim agenicjama, a to je loš prevoz i loši autobusi.

Transport putnika – prevoz, je važna stavka u turizmu i stavka koje je, tako reći, lice turizma. Svaki putnik voli dobre udobne i komforne autobuse, kad putuje da ne oseti put i da sve to bude kao da plovi po putu. Sve ovo istiskuje da ovakvi autobusi koštaju i isti ti autobusi traže i skuplje održavanje a sve to utiče na krajnjeg korisnika i cenu koja mu se predstavlja.
Situacije na našim prostorima koje su se dešavale uslovile su da turizam mora da se dovija na razne načine da ponudi sto nizu cenu i taj momenat je ostao i tinja i dan danas. Kada putnik krene da traži aranžman za letovanje u većini slučajeva je cena presudna. Jeftina i povoljna letovanja, to je ono što putniku treba, ali sve na visokoj klasi i u luksuzu ukoliko je moguće. Misliim da to nikad nije moglo niti će moći.

Naš mentalit je takav da se dovijajmo na razne načine pa tako i ovom segmentu. Nabavljaju se polovni autobusi iz inostranstva jer nije dobro vreme da se kupi novi autobus. Izgovori kao što su šta je milion kilometara za jedan autobus, može taj još da vozi, još samo ovu sezonu da preguramo i zameniću ga, ovako možemo u nedogled da nabrajamo razna opravdanja.

Opet moram napisati da ne krivim nikoga niti koga prozivam ali stanje je jednostavno tako. Zarad prejeftinih aranžmana, turizam je počeo da gubi na kvalitetu. Ovo će rezulturati jednim novim vidom turizma – za ovo ima vremena videćete kao trag ostavljam ovde da ostane zapisano. Zbog niskih cena i povoljnih letovanja smanjila se i zarada pa su zato autobusi loši, smeštaji na destinacijama su predmet tužbi i zamerki i turizam kao u vrtlogu da se nalazi i ide ka dnu.

Svakoj kompaniji je cilj zarada, tako i kompanijma koje se bave prevozoma. Kupovina novih vozila je ozbiljna poslovna odluka. Odluka koja ako se desi u pravom trenutku može da dovede kompaniju na vrh turistitčke tražnje u suprotnom odluka u lošem trenutku ako može odvesti firmu u stečaj. Svaki vlasnik se susreće sa ovim odlukama koje nisu ni malo ni lake ni prijatne.

Održavanje vozila je ozbiljna stavka koja iziskuje i velike troškove, kao i stručno ljudstvo koje treba da se bavi time, koje takođe treba platiti u skladu sa njihovim znanjem. Nabrojaću samo neke detalje koji mogu da utiču na loš celokupni prizvod, pa tako loši rezervni delovi, ljudska nemarnost, nepoznavanje materije, kompikovani kvarovi koji se dešavaju na samom putu, kratki vremenski rokovi za servisiranje, neredovno održvanje… i ovako možemo ići u nedogled.

I sad se postavlja pitanje šta raditi i kako izbeći ove neprijatne situacije

Najlakše je napisati tužbu i pretiti službenicima agencija ali neinformisanost svakog putnika jeste lična odgovrnost. Danas su informacije dostupnijn nego ranije i svaki putnik ako želi može da se raspita i da sazna sve detalje pre nego što krene na put i da odmah izbegne sve neprijatnosti koje može da ima na putu. Samim tim i da izbege neželjene scene sa službenicima koji su tu na prvoj liniji i koji nisu baš toliko ni krivi za većinu situacija.

Neko će se zapitati, kako? Pa lako. Prilikom pregleda turističkih aranžmana i turističkih agencija, čitajte da li agencija ima svoje autobuse ili rade u saradnji sa nekim. Pogledajte recenzije na internetu, pogledajte izgled tih autobusa da li su noviji autobusi ili su stariji autobusi koji su prefarbani. Pogledajte komenatare na društvenim meržama. Većina proizvodjača autobusa proizvodi autobuse po serijama. Vrlo lako možete po seriji autobusa zaključiti koja je godina proizvodnje. Kao i u privatnim životima kada kupite odredjenu marku automobila svaki sledeći automobil gledate da bude od istog proizvođača. Isto tako i razmišljaju prevoznici ako imaju dobra iskustva sa MAN autobusima uvek će tu marku kupovati ili SETRA npr. Agencije koje imaju svoj prevoz, servis i rezervene delove koje nabavljaju kupuju za odredjenu marku tako da svaki novi autobus koji dolazi u flotu u većini slučajeva će biti od istog proizvođdača kao i prethdni. Danas je lako utvrditi i godište autobusa shodno tome možete da imate određena očekivanja prilikom samog puta.

Ovde je još jedan detalj initeresantan. Ne znači da je samo nov autobus dobar autobus. Ima prevoznika koji voze starije autobuse ali je njihovo stanje i mogućnosti su u rangu novih autobusa. Ovo se isto može lako proveriti i doći do ovih informacija. Takodje posade koje su u autobusima ako godinama srećete vozače na raznim putovanjima odmah možete pretpostaviti da je taj čovek zadovoljan u kompaniji i da mu je zadovoljstvo raditi što je još jedan od pokazatelja da kompanija brine o detaljima. Mislim da se niko ne iznervira kao vozač kome se pokvari autobus na putu ili koji zna da sa autobusom nešto nije u redu i čeka momenat u kom može da stane. Svaki vozač zna da će se 80 putnika obrušiti na njega a on jednostavno u tom neprijatnom trenutku nema velike mogućnosti za manevar. Cene prevoza ovih prevoznika jesu sigurno više. Takodje jedan od pokazatelja za dobar prevoz jeste to, ako agencija godinama iznamljuje iste autobuse znači da imaju dobru saradnju i da nisu imali toliko primedbi na pravoz do destinacije (opet ovaj uslov nije baš mnogo relevantan, ne mora da važi u poslavnju svih agencija)
Ovde je rešenje na višem nivou gde turističke agencije ne trebaju da gledaju samo krajnju zaradu već da se okrenu kvalitetu.

Mnogi će reći pa da ali onda jeftinih letovanje nema. Nije tačno ako se cena putovanje podigne za određenu količinu novca cca 20-ak evra po putovanju to na godišnjem skoru je ogromna količina novca koja ako se usmeri na prevoz i sve oko prevoza rezultat mora biti vidljiv na svakom sledecem putovanju. I opet a šta ako neko taj višak stavlja u svoj džep? Na neke stvari ne možemo da utičemo zato i dolazi velika promena u turizmu koju opet spominjem a uskoro ćete i uvideti to. Druge mogućnosti jesu putovanje sa avio kompanijama (tekst o njima pripremamo) i putovanje sopstvenim prevozom.
Kad pogledmao ova dva načina puta dolazimo do toga da je to skuplja varijanta i onda shvatate da je ta razlika u ceni rezultirala ovakvim stanjem u prevozu putnika i velikim žalbama putnika na račun prevoza, nezadovoljstvo prema turističkim agencijama i jedno nepoverenje koje se stvorilo u društvu.

Uvek Vam stojimo na raspolaganju i uvek možemo zajedno prodiskutovati oko svih turističkih tema a sve u cilju što boljeg putovanja što i jeste cilj našeg centra….

Vaš online turistički info centar

Leave a Reply