U nastavku pisanja o turističkim detaljima koje pogađaju mnoge putnike, detalji koji su bili deo negativnih komentara i pritužbi na agencije moramo napisati i detalje vezano za avio kompanije.
Avio kompanije najluksuzniji, najbezbedniji, najbrži vid prevoza putnika, a ujedno i najskuplji. Kad pišem najskuplji, ovde se opet okrećemo na temu o kojoj smo davno pisali kao pravilo turizma; koliko para toliko i muzike! Avio prevoz jeste najskuplji od svih prevoza ali misliim da se isplati svakako.
Moje lično mišljenje je da kad god možete da koristite usluge avio prevoza, koristite ih. Sa low cost kompanijama mogućnosti su još veće i iskreno se nadam da dolazi neko bolje vreme gde ćemo svi mnogo češće i više putovati avionom.
O avio kompanijama se mnogo zna ali o sistemu poslovanja se ne zna toliko. Sistem rada je logično zatvoren i isprepletan, a cilj svega toga jeste što manje tužbi i rasprave sa korisnicima.
Odmah na početku svaka kompanija, pa i avio kompanija čuva svoje interese i uvek u svakom trenutku će poslovanje voditi kako bi sačuvali sebe. Avio kompanije su jedinstvene pa tako i pravila koja postavljaju im dozvoljavaju da imaju slobodu da ih i prekrše što dovodi do nezadovoljstva putnika koji opet svoje nezadovoljstvo iskazuju na turističkoj agenciji.
Opet dolazimo na pitanje šta da radimo u tim situacijama?
Informiši se veoma jednostavno.
Kad god se na putovanju nađete u nekoj neplaniranoj situaciji, znajte da turizam zavisi od mnogo spoljnih uticaja na koje ne može da se utiče. Uslove na koje mislim su vremenski uslovi koji su takvi kakvi su, na nepredvidjene kvarove, gužve, kašnjenja.
Kašnjenje aviona? Nismo obavešteni….
Dešava se da avioni kasne, ne toliko često ali opet se dešava. Razlozi za kašnjenje su mnogi – vremenski uslovi, kašnjenje putnika, gužve na pisti za poletanje, nemogućnost sletanja. I ovako možemo pisati u nedogled. Postoji još jedna situacija koja se dešava i koja je uzrok kašnjenja aviona. Turističke agencije zakupe avione za određene destinacije, gde se unapred dogovre termini poletanja, sletanja i sve se skocka kako bi trebalo. Kako praksa i teorija nikad nisu isto, u ovoj situaciji se dešava se da je preveliki broj destinacija i termina, a broj aviona i letova je ogranicen, pa se tako dešava da jedan avion pokriva dve destinacije. Npr avion vozi putnike za Rim i vraca putnike za Beograd, nakon toga odmah upakuje putnike za Krit i vraca putnike sa Krita za Beograd. Ovde ko najviše ispašta jesu putici koji se vraćaju sa Krita. Rečeno im je da je let ujutro a oni sada čekaju 9 sati da bi došao let po njih.
Šta raditi u ovim situacijama?
Ne gubite strpljenje i živce. Ovakve stvari se dešavaju. Ako ste predali prtljag vidite šta su Vam mogućnosti, putem interneta proverite kad let dolazi. U mnogim evropskim gradovima vozovi dolaze do aerodroma, i to možete da iskoristite. Sedite na voz, napravite mini turu obilaska. Uvek ali uvek je dobro vreme za espreso u nekoj evropskoj prestonici. Konkretno za Rim aerodrom Fiumichino – voz vas vozi od aerodroma do centra grada za 1.5 evra u jednom pravcu. Avion kasni sedite na voz odvezite se i prošetajte iskorostite trenutak i od sedenja i nerviranja naprvaite sebi nezaboravan ugođaj. A ako nismo predali prtljag? Na aerodromima postoje prostorije, ormarići za odlaganje prtljaga koji je tu bezbedan i zaključan.
Tužiti agenciju i avio kompaniju?
Opet se postavlja pitanje da li zaista je vredno tužiti agenciju i da li je agencija kriva što avion kasni? Da li je zaposleni radnik u agenciji učinio nešto da taj avion kasni? Da li zaista piloti vole da njihov avion kasni. Ja iskrneo verujem da svi radnici u turizmu uživaju kada se stvari odvijaju po planu i da ni jedan turistički radnik ne voli kada stvari počnu nepredviđeno da se menjaju.
Što se tiče avio kompanija i tužbe prema njima malo je stvar kompleksnija. Znajte da prilikom bilo kakvog problema će Vas usmeriti na elektronsku poštu i obraćanje tim putem gde uvek sebi daju vremena da odgovre u vremenskom roku od nekoliko dana. Što svakako Vas, kao klijenta i umara i gubite želju da se raspravljate (to i jeste smisao toga). Ono što morate znati jeste da će avio kompanija uvek čuvati svoj interes i u većini slučajeva će Vam odgovoriti sa opštim uslovima putovanja, za koje se podrazumeva da ste ih prihvatili samim time što ste kupili tu kartu. Iz svakog odgvora stoji odeljnje advokata koji će pronaći najbolji odgovor koji Vam se možda neće svideti.
Postoii onaj momenat a što nam niko nije javio iz agencije da nam je let otakazan. Ljudska greška se provlači svugde. Moj savet u ovim situacijama “nemojte se nervirati, pretnjom i pritužbom preko telefona ne verujem da će šalterski radnik poslati avion po Vas”. Nadjite zabavu za sebe. Pitajte na šalteru za informacije koji je najbliži put za neku turističku atrakciju, oduševićete se sigurno.
Pre samog polaska proverite rasporede letova. Postoji mogućnost da je dogovreni let već pomeren zbog nekih stvari tako da znate pre polaska da vaš let za povratak nije jutarnji nego večernji.
Budite slobodni i kontaktirajte nas zajedno sa nama svako putovanje neka bude jedna neverovatna uspomena. Zato smo tu!
Vaš online turistički info centar